فواید خیساندن حبوبات

فواید خیساندن حبوبات

استند سازی با فروش و تولید انواع استند حبوبات و آجیل و .. آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد . در این مقاله قصد داریم به بیان فواید خیساندن حبوبات بپردازیم.

خیساندن روشی بوده است که قرن ها توسط بومیان سراسر دنیا استفاده می شده است. اجداد ما ممکن است دلایل بیوشیمیایی مفید بودن آن را نمی دانسته اند ، اما آنها همچنان آجیل ، دانه ها ، لوبیا و غلات خود را خیس می کردند تا  هضم این مواد غذایی را بهبود ببخشند.
خیساندن مرحله ای است که قبل از پخت لوبیا و غلات و قسمت مهمی از جوانه زدن دانه ها  انجام می شود و کسانی که به صورت خام از غلات و .. استفاده میکنند از این روش قبل از مصرف غلات استفاده میکنند.

روش های بی شماری برای خیساندن آجیل ، دانه ها ، لوبیا و حبوبات وجود دارد. مراحل اساسی خیساندن شامل موارد زیر است: 1) قرار دادن مواد غذایی مانند لوبیا در یک کاسه یا ظرف بزرگ ، 2) ظرف حاوی حبوبات را با آب پر میکنیم 3) سپس میگذاریم حبوبات برای چند ساعت داخل آب خیس بخورد .

فواید خیساندن حبوبات

فواید خیساندن حبوبات

خیساندن فواید زیادی دارد که در زی به بررسی آنها میپردازیم.

فواید خیساندن حبوبات

  • اسیدهای فیتیک را کاهش می دهد و جذب مواد مغذی و معدنی مهم مانند پروتئین ، آهن ، روی و کلسیم را بهبود می بخشد.
  • تانن و پلی فنول را کاهش می دهد.
  • مهار کننده های آنزیم ضد تغذیه را کاهش می دهد.
  • ترکیبات ایجاد کننده گاز را از بین می برد.
  • باعث بهبود بافت و کاهش زمان پخت می شود.

1. اسیدهای گیاهی را کاهش می دهد : اسید فیتیک ، که به عنوان فیتات نیز شناخته می شود ، ترکیبی است که معمولاً در غلات و حبوبات یافت می شود. اسید فیتیک گاهی اوقات ضد مغذی نامیده می شود زیرا به پروتئین ها و مواد معدنی خاصی مانند آهن ، روی و کلسیم متصل می شود. با اتصال به این مواد مغذی ، توانایی جذب آنها در بدن را کاهش می دهد. نشان داده شده است که فرآیندهایی که اسید فیتیک را حذف یا تخریب می کنند ، جذب پروتئین ها و برخی مواد معدنی را بهبود می بخشند.

آنزیم ها پروتئین های خاصی در بدن ما هستند که واکنش ها مانند هضم را تسریع می کنند. خیساندن به دو روش باعث کاهش اسید فیتیک در غذاها می شود: 1) خیساندن باعث افزایش فعالیت آنزیم هایی به نام فیتازها می شود که به تجزیه اسید فیتیک کمک می کنند  2) وقتی حبوبات خیس می شوند ، مولکول های اسید فیتیک به آب خیس شده وارد میشوند و سپس دور ریخته می شوند. به طور کلی ، مقدار اسید فیتیک با افزایش زمان خیساندن کاهش می یابد.

2. تانن و پلی فنول را کاهش می دهد : پلی فنول ها عناصر ریز مغذی هستند که در انواع میوه ها ، سبزیجات ، غلات ، لوبیا ، آجیل و برخی نوشیدنی ها یافت می شوند. تانن ها یک زیر کلاس از پلی فنول ها هستند. شاید از وجود این ترکیبات در قهوه ، چای و شکلات تلخ شنیده باشید. پلی فنول ها و تانن ها با مزه تلخ در این غذاها هستند. پلی فنول ها به عنوان فراوان ترین منبع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی ما شناخته شده اند. با این حال ، آنها همچنین به مواد معدنی دارای بار مثبت (مانند آهن) و پروتئین ها متصل می شوند ، و آنها را برای جذب در بدن ما غیرقابل دسترس می کند. کاهش سطح تانن و پلی فنول از طریق خیساندن به افزایش توانایی بدن در جذب مواد معدنی از جمله آهن ، روی و کلسیم و همچنین پروتئین های موجود در غذاهایی مانند نخود ، لوبیای ماش ، عدس و نخود کمک می کند. شبیه فیتات ها ، خیساندن به دو روش باعث کاهش غلظت پلی فنول و تانن می شود: 1) خیساندن آنزیم پلی فنل اکسیداز را فعال می کند ، در نتیجه تجزیه و پلی فنول ها از بین می رود ، 2) ممکن است  در طی 4-2 ساعت اول خیساندن در آب ، کاهش قابل توجهی در سطح پلی فنول و تانن مشاهده شود.

3. مهارکننده های آنزیم ضد تغذیه ای را کاهش می دهد : محصولات حبوباتی مانند لوبیا ، نخود فرنگی و عدس دارای چندین فاکتور ضد تغذیه ای هستند. این عوامل ضد مواد مغذی به آنزیم های مفید متصل می شوند و فعالیت آنها را کاهش می دهد. ما می توانیم با حذف فاکتورهای ضد مغذی موجود در این غذاها (که شامل مهارکننده های تریپسین و کیموتریپسین ، مهار کننده های آنزیم پروتئولیتیک ، الیگوساکاریدها و لکتین ها هستند) در دسترس بودن مواد مغذی موجود در این مواد غذایی را بهبود بخشیم.

4- ترکیبات ایجاد کننده گاز را از بین می برد
خوردن مقادیر زیاد لوبیا به عنوان عامل نفخ یا گاز ، نفخ در انسان شناخته شده است. ما به عنوان انسان نمی توانیم الیگوساکاریدها را تجزیه کنیم زیرا پروتئین لازم برای هضم آنها را در روده کوچک نداریم. در نتیجه ، باکتری های طبیعی در روده بزرگ ما از این الیگوساکاریدهای هضم نشده استفاده می کنند. این گازها را تولید می کند و می تواند در برخی افراد باعث اسهال و ناراحتی عمومی شود. مدت هاست که نشان داده شده است که خیساندن لوبیا قبل از پختن آنها ، میزان نفخ شکم را کاهش می دهد. هنگام خیساندن لوبیا ، دور ریختن و پر کردن مجدد آب خیساندن چندین بار در طول دوره خیساندن ، به حذف بیشتر این ترکیبات تشکیل دهنده گاز کمک می کند .
5. باعث بهبود بافت و کاهش زمان پخت می شود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *